توسعه آسانسور

مزایای آسانسورهای هیدرولیک


مزایای آسانسور هیدرولیک



آسانسور هیدرولیک



اصلی ترین مزایای آسانسور هیدرولیک به شرح زیر می باشد:

۱. سیستم محرکه آسانسور هیدرولیک پاوریونیت می باشد که شامل مخزن روغن، شیر کنترل، پمپ، موتور و غیره است. از آنجایی که پاوریونیت با شیلنگ هیدرولیک به جک متصل می شود و تابلو فرمان با استفاده از سیم های مختلف به کابین و دیگر تجهیزات دستورات لازم را اعمال می کند، می توان آن ها را تا ۱۲ متر دورتر از محل نصب آسانسور قرار داد درنتیجه برخلاف آسانسورهای کششی که موتورخانه در بالای چاه قرار دارد در آسانسور هیدرولیکی نیاز به اتاق موتورخانه در بالای چاهک آسانسور نیست.


۲. در آسانسورهای کششی به منظور نصب ریل باید چهارچوب فلزی کار گذاشته شود در صورتی که نیازی به آهنکشی چندانی جهت آسانسور هيدروليکی غیر مستقیم جک بغل (INDIRECT) نمی باشد. به همین سبب هم هزینه مواد مصرفی (آهن آلاتی همچون ناودانی، نبشی و ...) و هم اجرت نصب کم می شود.


۳. بحث بسیار مهم دیگر ايمنی آسانسور هيدروليکی می باشد. در آسانسور هیدرولیک غیر مستقیم به دليل استفاده از تجهیزات ایمنی پاراشوت و شير ترکيدگی (راپچرولو) و ... ایمنی دو برابر آسانسورهای کششی می باشد.

(شیر ایمنی (Rupture Value) 

شیر ایمنی یا راپچرولو مهم ترین بخش یک جک آسانسور می باشد که روی سیلندر جک نصب می گردد.

این شیر رابط بین شیلنگ هیدرولیک و جک می باشد و روغن از طریق آن به جک وارد یا از آن خارج می گردد .

عملکرد راپچرولو به این طریق است که حجم عبوری روغن را کنترل می کند و در صورتی که کابین سرعتی بیش از حد تعیین شده داشته باشد و یا شیلنگ هیدرولیک پاره شود، خروج روغن را قطع می کند و در نتیجه کابین متوقف می گردد.)

۴. یکی از مسائلی که بسیار حائز اهمیت می باشد، هزينه های تعمير و نگهداري آسانسور هيدروليک است که به صورت چشمگیری کمتر از آسانسورهای کششی است.


جک آسانسور هیدرولیک


۵. در حال حاضر استفاده بهینه از فضای ساختمان امری مهم و قابل ملاحظه است که در آسانسور هیدرولیک این موضوع بنا به دلایل زیر رعایت می شود. 

الف - سطح چاه مورد استفاده آسانسور هيدروليكي نسبت به آسانسورهاي كششي ، حدودا 12% كمتر مي باشد . بخش بالاي چاه (زير سقف) آسانسورهای هيدروليکی به مراتب تميز تر باقی مي ماند .

نکته : در آسانسورهاي هيدروليكي نياز به موتورخانه در بالا نیست ولي به يك مقدار فضا (OVER HEAD) در بالاي چاه نياز دارد كه آن هم به دلیل رعايت مقررات ايمنی مي باشد.


ب _ از آنجایی كه آسانسور هيدروليكي نوع مستقيم (جک در زیر) نيرو و بار عمودي به ساختمان وارد نمي كند ابعاد ستون هايی که در اطراف شافت ساخته شده در به صورت قابل ملاحظه ای كاهش مي يابد.


پ _ همانطور که بالاتر گفته شد از آنجایی كه اتصالات مكانيكي بين پاوريونيت و شافت آسانسور هيدروليكي را لوله ها و داكت ها تشكيل مي دهند ، مي توان از اين خصوصيت قابليت انعطاف استفاده نموده و بخش پاوريونيت را در محل مناسبی در شعاع حداکثر 12 متری سيلندر هيدروليک نصب نمود.


آسانسور باربر هیدرولیکی


6- به منظور بالا بردن ظرفيت هاي سنگين بار ،‌ موثر ترين وسيله مي باشد.

هنگامي كه مايل به استفاده از آسانسوری با تراول هاي كوتاه و ظرفيتی بيش از چهار تن هستيم اهميت آسانسورهاي هيدروليكي آشكار تر مي گردد زيرا كه بطور اصولی سيستم های هيدروليكی، دارای توان و نيروي بالا برنده قوي و راندمان مكانيكي خوب، همراه با هزينه كمتر ميباشند.


هنگامي كه نيازي به سرعت هاي بالاتري نمي باشد، آسانسورهاي هيدروليكي مي توانند با ظرفيت هاي بسیار بالا برای حمل واگن هاي پر بار و سنگين و يا كاميون هاي بزرگ مورد استفاده قرار گیرند.


۷. نيروي پائين آمدن آسانسورهاي هيدروليكي، نيروی ثقل می باشد.  لذا كاربردهاي فراواني براي سريع پائين آمدن آسانسور وجود داشته كه بدون استفاده از نيروی برق انجام مي گيرد.


---

انواع آسانسور هیدرولیک براساس کارگذاری جک


انواع آسانسور هیدرولیک بر اساس نوع و روش کارگذاری جک هیدرولیک مورد بحث قرار می گیرد 
 بر این اساس انواع آسانسورهای هیدرولیک در زیر فهرست شده اند:

• آسانسور هیدرولیک جک در زیر مستقیم

• آسانسور هیدرولیک یک جک در کنار مستقیم

• آسانسور هیدرولیک دو جک در کنار مستقیم

• آسانسور هیدورلک یک جک در کنار غیرمستقیم

• آسانسور هیدرولیک دو جک در کنار غیرمستقیم

• آسانسور هیدرولیک جک در زیر مستقیم تلسکوپی

• آسانسور هیدرولیک یک جک در کنار مستقیم تلسکوپی

• آسانسور هیدرولیک دو جک در کنار مستقیم تلسکوپی

• آسانسور هیدرولیک کششی

--------------

طرز کار آسانسور هیدرولیک


عملکرد آسانسور هیدرولیکی در جهت بالا و جهت پایین کمی متفاوت است . در حرکت جهت بالا، جریان روغن پیستون جک را به سمت بالا هدایت می کند . این جریان روغن بوسیله پمپ هیدرولیک ایجاد می شود . پمپ نیروی لازم برای گردش را از الکتروموتور تامین می کند . در حرکت جهت پایین نیز جریان روغن باعث حرکت جک می شود . ولی تفاوت در اینجاست که به دلیل وجود نیروی ناشی از وزن کابین و یا بار ، کافی است شیر برگشت باز شود تا روغن به سمت مخزن حرکت کند و در نتیجه پیستون جک به پایین حرکت کند . بنابراین، نیازی به عمل کردن موتور و پمپ در خرکت جهت پایین نمی باشد .

-----------

ساختار و اجزای آسانسور هیدرولیکی 


ساختار آسانسور هیدرولیکی را می توان متشکل از سه گروه اجزای هیدرولیکی ، اجزای مکانیکی و اجزای الکتریکی دانست. آنچه وجه تمایز اصلی آسانسورهای هیدرولیک از انواع دیگر آسانسور است در گروه قطعات هیدرولیک نمایانگر است.

قطعات مکانیکی آسانسور و قطعات الکتریکی تا حدود زیادی مشابه سایر سیستم ها می باشند.

______________

قطعات هیدرولیک اصلی آسانسور

• جک (سیلندر)

• پاوریونیت (مخزن روغن، شیرکنترل، پمپ، موتور و...)

• کارسلینگ آسانسور هیدرولیکی

• شلنگ هیدرولیک

• روغن هیدرولیک

------------

نصب آسانسور هیدرولیک در چه مکان هایی توصیه نمی شود؟

- اکثر فروشگاه های بزرگ و ترافیک بالا

- بیمارستان ها و مراکز درمانی بیشتر از ۴ طبقه.

- ساختمان هایی که بیش از ۱۴ متر طول مسیر حرکتی دارند

- در مکان هایی که ایجاد و کندن چاله در آن ها خطر داشته باشد (برای مثال با مقداری کندن به آب برسند) استفاده از سیستم هیدرولیک با جک مستقیم توصیه نمی شود .

--------

موتورخانه آسانسور هیدرولیک 

موتو خانه آسانسور هیدرولیک فضایی است که موتور محرکه (پاوریونیت) و تابلو کنترل و تجهیزات دیگر آسانسور را در خود جای می دهد.

نکات مهم موتورخانه آسانسور

۱. مساحت دریچه تخلیه ها نباید کمتر از ۱ درصد مساحت مقطع چاه آسانسور باشد .

۲. درب ورودی موتورخانه باید حداقل ‎به عرض 90 سانتی متر با ارتفاع 190 سانتی متر باشد و قفل آن می بایست به گونه ای باشد ‏ که از سمت داخل بدون نیاز به کلید باز شده و از بیرون با کلید باز شود .

۳. درجه حرارت موتورخانه در حدود 5 تا 40 سانتی گراد باید حفظ شود .

۴. شدت روشنایی در کف موتور خانه نیز باید حداقل 200 لوکس تامین گردد .

۵. فن جهت تعویض هوا نیز در موتورخانه 12-14 بار در ساعت در نظر گرفته می شود .

۶. درب اضطراری حداقل ابعاد آن 60 سانتیمتر در 60 سانتیمتر باید در نظر گرفته شود .

۷. پیشنهاد می گردد همواره یک ضلع موتورخانه آسانسور هیدرولیکی حداقل ۲ متر بوده (عمق با عرض ) و ارتفاع آن نیز کمتر از ۲ متر باشد.

در صورتی که موتور خانه آسانسور هیدرولیک مجاور با چاه باشد عرض دیوار مجاور هم اندازه دیوار چاه خواهد بود و امکان دسترسی به داخل چاه آسانسور نیز از طریق موتورخانه جهت انتقال تجهیزات نیز وجود خواهد داشت .


کابین آسانسور

۱. کابین باید به نحوی ساخته شود که حداقل بتواند وزن دو نفر را بدون انحراف دایمی در آن تحمل کند .

۲. کف کابین از ورق فولادی است که ممکن است جهت کاهش سر و صدا از ورقه چوبی نیز در آن بکار برده شود.

۳. روی کف جهت تزیینات داخل کابین از سنگ گرانیت سرامیک یا کف پوشش ضد خش و در کابین های خودرو بر از ورق آجدار فلزی استفاده می گردد .

۴. بدنه کابین نیز با توجه به کاربری آسانسور می تواند از پوشش های فرمیکا یا استیل روی تخته های نیوپان تزیین گردد.

برای آسانسور های صنعتی , باربر و خودرو بر بدنه کابین از پانل های فلزی فرم داده شده استفاده می شود که باید در برابر نیروهای جانبی مقاوم باشد و از لرزش و ارتعاش دیواره ها جلوگیری شود .

-------------


طراحی ، مشاوره و اجرای انواع آسانسور ماشین بر ، آسانسور لیفتراک بر ، وانت بر و آسانسورهای باربر و صنعتی همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش

************************

لطفاً جهت مشاوره فنی با کارشناسان مجموعه، انتخاب دستگاه و اطلاع از قیمت آسانسور هیدرولیک با شماره های 02188874850 و 02186087162 تماس و یا درخواست خود را به شماره 09378107645 واحد فروش شرکت توسعه آسانسور واتساپ فرمائید.